onsdag 30 mars 2011

Super sad true love story - en skrämmande satir av världen idag

Jag har precis läst ut Gary Shteyngarts senaste bok Super sad true love story och det är verkligen en bok som sätter igång en massa funderingar. Den kanske inte är fullt lika rolig som hans tidigare böcker (Den ryske debutantens handbok och Absurdistan), men satiren är vassare och ämnet känns mer, om inte angeläget, så iaf relevant i mitt liv.

Boken utspelar sig i en nära framtid där allting i samhället kretsar kring en fixering kring ungdomlighet. En framtid där böcker anses som något suspekt (de kallas "printed, bound media artifacts" och anses lukta illa). En framtid där alla går omkring med någon sorts monsterversion av smartphone som kallas äppärät. I dessa manicker får de ständiga informationsflöden om allt omkring dem och de kan använda dem  till att ranka allting i sin närhet. T.ex. kan äppärätin räkna ut vilken sexighets- eller personlighetsrankning du har av alla människor i ett rum, en rankning som sedan visas upp för alla i den synliga displayen på din äppärät.

Bokens huvudperson, Lenny Abramov, fyller snart fyrtio år, har den märkliga egenheten att han älskar böcker och jobbar på ett företag som ger folk evigt liv (eller i.a.f. säljer "föryngringsprocesser"). Lenny blir tokkär i den koreanskamerikanska, 15 år yngre tjejen Eunice park och det är kring deras förhållande boken kretsar.

Det finns så många intressant trådar i den här boken så jag vet inte vad jag ska ta upp här: Som att dagens "lillebror-samhälle", där alla övervakar sig själva och andra och lägger ut alla möjliga detaljer om sitt och andras privatliv på nätet, i boken har dragits till sin extrema spets. Som att det är Kina som sätter den världspolitiska och -ekonomiska agendan i världen, inte USA som är på fallrepet. Som att det, som vanligt i Shteyngarts böcker, finns en väldigt intressant diskussion kring vad det innebär att vara andra generationens invandrare (Abramovs föräldrar kommer från Ryssland). Jag kan fortsätta i evigheter.

Det är den perfekta boken för en bokcirkel. Den innehåller helt enkelt fantastiskt mycket stoff till intressanta diskussioner. Tyvärr är dock genomförandet inte i toppklass tycker jag. Vissa passager av boken är lite sega och den är helt enkelt inte så rolig som jag hade hoppats. Det blir därför bara en trea i betyg, men jag rekommenderar ändå alla som vill ha en spegel av vårt moderna samhälle att läsa boken.



Andra som har recenserat Super sad true love story är: USA-bloggen

3 kommentarer:

  1. Det later lockande, jag gillar dystra skilldringar av framtiden.

    SvaraRadera
  2. Tips till dig

    http://stringhyllan.blogspot.com/2011/04/tva-engelska-pockettips.html

    SvaraRadera
  3. Tack! Det är alltid kul med personliga tips. Faktum är att jag också lade märke till Lights out in wonderland och tänkte att den är nog något för mig, när vi fick in den i bokhandeln igår.

    SvaraRadera