torsdag 17 mars 2011

New York-suckers, titta hit!

Alla ni som är New York-romantiker. Ni som gillar Paul Auster, Jonathan Safran Foer, Joseph O'Neill, Siri Hustvedt osv bla. därför att deras böcker ofta utspelar sig i det stora äpplet. Ni (och alla andra såklart) ska lyssna nu:

Läs Världens väldghet (Let the Great World Spin i original) av Colum McCann. Se här vad jag sklrivit om denna fina bok tidigare och gå sedan och köpa den.

Jag läser mycket på engelska och brukar beklaga mig över hur lite av det jag gillar som översätts till svenska. Jag vill ju att alla andra, även de som inte känner sig så bekväma med att läsa på engelska, ska få del av dessa fantastiska läsuppleveler. Ett exempal på en författare som jag älskar, men som de svenska förlagen inte har fattat att de måste översätta är Michael Chabon. Varje gång som en av dessa böcker översätts blir jag lika glad. Nu har Lindqvist Publishing fått till en svensk utgivning av Colum McCanns senaste. Jag klickar på gillaknappen.

Se så, iväg med dig nu, sitt inte där och slösurfa. Boklådorna stänger om några timmar!

6 kommentarer:

  1. Let the great world spin köpte jag efter att ha läst dina tankar här men...oläst. Dags snart! Tänk om det skulle kunna bli på ett plan på väg mot det stora äpplet?

    SvaraRadera
  2. Kul att jag fick dig att köpa den, det vara et bra val. Jag kan inte tänka mig ett bättre ställe än att läsa den än på ett plan på väg till NYC

    SvaraRadera
  3. Men Chabons Kavalier och Clays fantastiska äventyr finns på svenska! Om än inte i nytryck, jag fick tag på den på bibblan.

    SvaraRadera
  4. @Hannah: sant, men det är också den enda och det var länge sedan den gick att få tag i i bokhandeln

    SvaraRadera
  5. Åh jag älskar verkligen "Let the great world spin". Hade precis som du inga förutfattade meningar eller förväntningar på boken, då ingen jag känner hade läst den tidigare. Nu när jag läst den önskar jag nästan att jag inte hade gjort det ännu, bara för att kunna få ha haft den oläst. Tänk att få läsa den för första gången igen. Jag har nu beställt en till bok av Colum, närmare bestämt "This side of brightness". Är det något du har läst?

    SvaraRadera
  6. Den här måste jag verkligen kolla upp - inte minst eftersom du räknar upp författare som Safran Foer och Auster som är stora favoriter ;)

    SvaraRadera