fredag 18 mars 2011

De Imperfekta - en fantastisk bok!

Jag har prickat in årets andra femtaggare (dem första kan ni läsa om här). Jag har precis läst ut The Imperfectionists av Tom Rachman och jag är fullkomligt överväldigad. Det är sådana här läsupplevelser som gör jag älskar att läsa.

The Imperfectionists porträtterar ett antal medarbetare vid en engelskspråkig tidning i Rom. Ett kapitel per person, nästan som en novellsamling. Vi får bl.a. följa den ensamma och misantropiska rubriksättaren Ruby Zaga, den  osäkre Kairo-korrespondenten Winston Cheung och den excentriska läsaren Ornella de Monterecchi. De olika människornas öden griper in i varandra och mellan varje kapitel får vi oss en liten del av tidningens historia till livs.

Jag tycker att det rä svårt att recensera novellsamlingar och böcker som den här, som i mycket liknar novellsamlingar. Det är svårt att analysera handlingen och tematiken.


Berättelserna i boken är roliga, tragiska, intressanta, gripande och väldigt bra. Jag kan bara säga en sak: läs. Okej jag säger en sak till: läs!

Jag berätade i ett tidigare inlägg om hur jag älskar när favvoböcker jag läst på engelska ges ut på svenska. Nu har det hänt igen, I dagarna släpptes De imperfekta, så även de som inte gillar att läsa på engelska kan glädja sig åt denna läsupplevelse.

Avslutningvis vill jag tipsa om att författaren kommer till Internationell författarescen på Kulturhuset i Stockholm 28 april.

5 kommentarer:

  1. Den ligger högst upp i min hög. Jag tänkte läsa den i samband med besöket på Int. författarscen. Nu vet jag att jag har något härligt att se fram emot. :)

    SvaraRadera
  2. Jag beställde The Imperfectionists igår och väntar ihärdigt på att den ska landa i min brevlåda! Så det var trevligt att läsa dina positiva tankar om boken.

    Jag blev tipsad om den av en arbetskamrat och även erbjuden att låna boken. Men med tanke på det underbara omslaget är det en bok jag vill ska bo i min bokhylla! Nu ser jag fram emot en härlig läsupplevelse!

    SvaraRadera
  3. Så den är såå bra! Jag har sneglat på denna tidigare, nu blir det alldeles säkert läsning. Tack för tipset! /Therese

    SvaraRadera
  4. Jag är på kapitel 2 av boken (eller novell nr 2?) och jag håller alldeles med dig! Helt tagen av 1) historien (så olika och intressanta människoöden) och 2) språket!!! Bara språket fick mig fast! Vad vill jag med detta?! Jo, jag har inte kommit långt i boken men ni alla där ute som tvekar att läsa denna bok: LÄS! (Kaka på kaka!) LÄS :)

    SvaraRadera