söndag 13 mars 2011

Hur fan kan man motivera en svensk vapenindustri?

Ok, det här inlägget har inget med böcker att göra, men jag bara måste skriva av mig. Jag ser just nu på Rapport där de rapporterar om att svenska vapen har hamnat hos rebellerna i Libyen. Talespersonen för den svenska vapenindustrin verkar förvånad. Man säger sig ha en noggrann kontroll över att vapnen inte hamnar i fel händer. Men vad är fel händer? Enligt mig är fel händer alla händer som ämnar hantera ett vapen. Innebär kontrollen av den svenska vapenexporten att man bara säljer sina vapen till FN? Jag tror tyvärr inte det.

Hur fan kan man motivera en svensk vapenindustri och vapenexport idag?  Det finns ingen anledning till att Sverige ska hjälpa idioter runt om i världen att ha ihjäl folk. Nej, lägg ner Bofors i morgon säger jag!

3 kommentarer: