söndag 27 mars 2011

Är bokbloggare fega?

Jag skrev häromdagen om att jag upplever att bokbloggosfären till stora delar går de stora förlagens ärenden och helt enkelt saknar oberoende. Jag hade nog räknat att få lite mer respons på ett sådant "påhopp". Jag är också ganska övertygad om att folk har en åsikt i frågan, kanske rent av håller med mig. Men man vågar inte säga vad man egentligen tycker av rädsla att "hamna i onåd" hos förlagen så att dessa slutar att skicka gratisböcker till en.

Jag hoppas inte att jag har rätt. Det vore beklämmande.

23 kommentarer:

  1. Jag har tänkt lite i de där banorna, fast mer efter vilka förlag som är mest generösa med recex. Typ varför är det förlagen som lockar och inte författarna? Varför ska författare som har generösa förläggare gynnas efter vilket förlag de ges ut på?

    SvaraRadera
  2. Visst är det kul att få recensionsexemplar, men ärlig talat jublar jag inte längre varje gång jag får en bok. Speciellt inte en jag inte ens bett om. Att läsa böcker jag inte känner för bara för att jag fått den går bort. Jag är ingen recensent och får inte betalt för den. Däremot kommer jag att fortsätta att läsa och recensera böcker jag fått som jag vill läsa. Blandad med böcker jag köpt och vill läsa. Nyckelordet är vill.

    SvaraRadera
  3. En parentes är att jag efter några sågningar slutat få böcker från ett par förlag. Är inte det lite barnsligt? Eller så finns det ett helt annat skäl, vad vet jag.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig till fullo! Detta är formodligen en känslig fråga för många. Själv tackar jag nej till alla recensionsex för att känna mig helt fri i mitt läsande och tyckande, men jag har märkt att det finns många som närmast ser det som en ynnest att få gratisböcker med strings attached. Jag får rec ex. alltså finns jag, typ.

    SvaraRadera
  5. Har man en finare blogg om man inte tar emot recensionsexemplar? Känslig fråga kanske, åt båda håll. Jag gillar att läsa punkt. Har skrivit lite om fina och fula bloggar idag. http://wp.me/p10aY1-1bf

    SvaraRadera
  6. Bokbloggandet är något man gör för lust till läsandet - inte för att gå förlag eller författares markandsföring till mötes. Jag hoppas verkligen att det finns plats för alla typer av bloggar där hjärtat klappar för läsning!

    SvaraRadera
  7. Jag får en hel del recex, men mycket sällan annat än de jag frågat efter. Och de jag frågar efter, ber jag om just för att jag är tämligen säker på att jag kommer att gilla dem. Förlag kontaktar mig rätt så ofta och vill ge mig böcker, men jag tackar nej lika ofta (minst) som jag tackar ja). Min åsikt om böckerna påverkas faktiskt inte av om jag fått, lånat eller köpt dem. Däremot brukar jag skriva mer utförliga recensioner om böcker jag fått, det ser jag som min del i transaktionen. Tråkigt nog, för min del, får jag inte böcker av just de förlag, vars böcker jag ofta tokhyllar (Tranan, Leopard t ex) men det betyder som synes heller inte att jag inte uppmärksammar de här böckerna.

    SvaraRadera
  8. Jag som mest läser äldre litteratur och dessutom ofta(st) på främmande språk- ska kanske inte yttra mig i sammanhanget men ordspråket "There is no such thing as free lunch" kanske inte är helt fel att tänka på. Recensionsex skulle aldrig fungera för mig- jag skulle känna en enorm press.

    SvaraRadera
  9. Jag blir jätte glad varje gång det kommer ett recex. som den sanna bokälskare jag är. Men jag håller med Enligt O om att läsa böcker som jag inte känner för det vill jag inte. Alltså vill är nyckelordet. Förlagen borde kolla upp vad för sorts böcker man gillar innan de skickar böcker man inte bett om. Ha en underbar lässöndag!

    SvaraRadera
  10. Hei, håper det er greit at jeg kaster inn en kommentar her.

    Artig å følge debatten da lignende drama også har utspilt seg i Norge de siste månedene.
    Vi henger nok enda litt bak da det ser ut til at det finnes mange flere og bevisste bokbloggere i Sverige (gjetning), men det er jo moro å se at de samme problemene eksisterer på begge siden av grensen.

    Rarest synes jeg kanskje det er at man antar at vi som blogger om bøker ikke makter å håndtere anmeldereksmeplar - og begynner å praise over oss bare vi ser ei gratisbok :-)

    SvaraRadera
  11. Det är att underskatta vår förmåga till egna tankar om man tror att man skriver positiva reflektioner om en bok bara för att man fått den gratis. Jag är övertygad om att alla klarar av att få en bok, läsa, tänka själva och skriva!

    SvaraRadera
  12. Vad trött jag blir på det där pratandet om att bokbloggare bara skriver positivt för att man har fått boken. Om jag inte gillar boken, läser jag inte alltid ut den - och då ids jag inte heller alltid skriva om den. Om jag gillar boken, då skriver jag det. Böcker som jag frågar efter, de frågar jag efter för att jag tror att jag kommer att gilla - alltså, rätt stor chans att jag förblir positivt inställd även efter läsningen. Böcker som bara dimper ner, utan att jag efterfrågat dem - kan gilla, kan ogilla, kan strunta i att läsa.

    Jag tycker som enligt O; man läser för att man vill, det man vill. Och inte av andra skäl.

    Läste också en del om sågningar här nedan. Det är lite fånigt. Man är inte en trovärdig bloggare om man inte sågar ordentligt, då och då? Jag sågar sällan hårdhänt. Jag försöker se skäl till varför jag inte gillar - och det är inte alltid dessa skäl landar i boken. Det kan lika gärna ligga hos mig.

    SvaraRadera
  13. Jag kan ärligt talat inte fatta varför så många av bloggarna _ber_ om att få recensionsex. Varför sätta ert rykte på spel för spara några hundralappar i månaden?

    Bokförlagen ger inte bort böckerna för att vara snälla, liksom. Man får en grej av de människor som man sedan ska recensera. Jag har också läst att många väljer att bara skriva om sådant som man gillar. Anar jag att vissa är rädda för att sluta få recex, må tro?

    Om man nu är mån om att skriva om "bra böcker" varför inte bevaka aktivt alla böcker som ges ut? Låt inte bevakningen styras av givmildheten av vissa förlag.

    SvaraRadera
  14. Men varför ska man läsa sånt som man inte gillar? Att läsa är mitt nöje, min avkoppling - min fritid. Varför ska jag slösa bort den tiden på att läsa böcker som jag tror eller vet att jag inte gillar - när jag samtidigt vet att det finns så många böcker som jag tror eller vet att jag tycker är bra, som jag inte ens kommer att hinna läsa? Kan du gissa hur många böcker som kommer ut per år, och hur många böcker man har olästa sedan tidigare utgivningsår..? Det finns inte tid till allt!

    SvaraRadera
  15. Fega, eller naiva, säger jag. Jag har tidigare bråkat med dem som översvallande tackar för rec-ex och inte verkar förstå att det handlar om ren reklam för förlagen och fått en del skit på bloggen för det (men också uppskattning, ska sägas). Jag skulle aldrig tveka att såga en bok oavsett hur jag fått den, för jag tror inte att någon i längden tjänar på oärlighet - varken förlaget eller den enskilde bloggaren som snart kommer att förlora läsare.

    Jag tror då att problemet som också diskuterats i sambande med detta - att bokbloggare är en ganska homogen skara som läser ungefär samma böcker och tycker ungefär samma om dem är större...

    SvaraRadera
  16. Ja, vi får böcker, men ingen kan väl ändå tycka att man som bokbloggare ska tvingas läsa böcker man inte gillar för att andra förlag än de största ska få uppmärksamhet? Visst har jag vidgat min läsning mycket sedan jag började blogga, både åt det mer lättsamma och åt det tyngre håller, men den dagen jag känner att bloggandet blir ett tvång lägger jag av. Vad tycker du är bokbloggars funktion Malcolmlittle? Har alla bloggar samma funktion och varför måste de i så fall ha det? Och hur sätter man sitt rykte på spel genom att skriva om recensionsexemplar? Gör kulturjournalister det också när de skriver om böcker de fått gratis?

    Kan hålla med Full bokhylla att det kan bli tråkigt om alla läser samma och skriver ungefär likadant och där kommer min tes in att de fina bloggarna inte nödvändigtvis är de som bara skriver om en visst kategori böcker, utan de som presenterar dem på ett annorlunda sätt.

    SvaraRadera
  17. De flesta är nog medvetna om att förlagen inte ägnar sig åt välgörenhet när de ger bort böcker. Det jag menar är att slående många recensioner i bokbloggosfären är av böcker som de stora förlagen har valt att satsa på och därför skickat ut som gratisexemplar till bloggarna. I någon måm styr därför förlagen bloggosfärens innehåll.

    Jag kan ha fel i min uppfattning av vilka böcker folk skriver om (jag själv får knappt några rec.ex., så jag vet inte riktigt vilka böcker de skickar ut) och jag kanske överdriver problematiken. Men det är hursomhelst en aspekt som tidigare inte har diskuterats mig veterligen.

    SvaraRadera
  18. För egen del är jag mer intresserad av de böcker som INTE finns än dom som förlagen verkar vara så angelägna om att få omskrivna i bloggosfären. Dvs översättningar av klassiker, till exempel av gamle Petrarcas verk eller varför inte ännu äldre greken Alkifrons roliga fejkade brev. Hur ska man nu bära sig åt för att få litet publicitet kring det?

    SvaraRadera
  19. Jag har varit riktigt riktigt dålig på att både läsa och skriva om de recex jag har fått på sista tiden. Är jag rädd för att förlagen ska sluta skicka böcker till mig? Nej, inte ett dugg. Det är väl upp till dem att avgöra vilka bloggare de skickar recex till. Skulle jag bli svartlistad hos något eller några förlag så är det faktiskt inte hela världen. Ska jag vara ärlig har jag tröttnat lite på att ta emot recex och är väldigt selektiv när jag själv kontaktar något förlag. Det har dock börjat trillat in fler och fler recex som jag inte själv efterfrågat. Är det en bok jag vill läsa så läser jag den, eller så låter jag bli. Jag kanske överskattar min förmåga nu, men vad jag tycker om en bok avgörs inte av om jag har köpt, fått eller lånat boken.

    SvaraRadera
  20. Lite sent, men ok…

    Jag tycker att alla bloggare har ett ansvar. Ett ansvar mot läsarna, mot publiken. En blogg är inte skribentens ensak. Visst, man behöver inte klassificera sig som en kulturjournalist men man deltar ändå i en offentlighet. Man ska definitivt skriva vad man vill på sin blogg och bevaka de böcker och författare som faller en i smaken men jag tycker att det är viktigt att läsarna får reda på att man har fått saker från de företag man bevakar. Man ska i alla fall ge dem en ärlig chans att kunna bedöma skribentens åsikter och utgångspunkten för texten. Det är högst möjligt att recensionsexemplar är livsviktiga för en bokbloggares bevakning (man får dem tidigare för att hinna recensera inför släppet) men jag tycker att det åtminstone borde tydliggöras i inläggen.

    Kulturjournalister får sällan böckerna privat, de skickas till redaktionerna. Skälet som jag antar rättfärdigar förhandsvisningar och recensionsexemplar är behovet av att få ut en recension lagom till det publika släppet. Men jag tycker inte att det är helt oproblematiskt där heller. För att lyfta det som Enligt O påtalar gång på gång, bloggare är oftast privatpersoner; recensionsexemplar är i bokbloggarens fall inget annat än en regelrätt gåva till själva recensenten.

    Och om jag får vara så stygg så tror jag att få bloggare skulle vilja erkänna att boken de skriver om är en gåva från förlagen. Flera har till och med skrivit att de inte skulle göra det. Det säger någonting om att det inte är helt kosher att ta emot recensionsexemplar. Det leder till trovärdighetsproblem som många vill hellre slippa eller dölja.

    SvaraRadera
  21. Så Malcolm, om jag förstår dig rätt så tycker du att det är viktigt att berätta att boken är ett recensionsexemplar? Men inte tacka översvallande förstås, för då kan man verka köpt och det måste väl definitivt kunna leda till det du kallar trovärdighetsproblem? Om jag skriver om en bok på recensionsdagen känns det onödigt att tala om att boken är ett recensionsexemplar, då det inte skulle kunna vara så mycket annat. När jag skriver om en bok som blivit liggande gör jag det oftare. Om jag inte berättar om att det är ett recex handlar det definitivt inte om att jag skulle våga erkänna det, varför skulle det vara så? Vad baserar du dina antagande om bokbloggare på? Hur skulle du vilja att det såg ut? Min tolkning är att du dels utgår ifrån att alla bokbloggare som får recensionsexemplar är mutade, men att du ändå vill att vi ska se oss som en del av kulturjournalistiken. Där talar de sällan om att det är ett recensionsexemplar de fått, då detta är en självklarhet. Jag blir inte riktigt klok på logiken.

    SvaraRadera
  22. Det är definitivt kosher att ta emot recensionsböcker även som bloggare och inte alls ovanligt att det tydligt går att utläsa på bloggen att boken är en "gratisgåva". På min blogg taggas alla inlägg som handlar om recex med "Recensionsböcker" det är hur enkelt som helst att kolla vilka böcker jag fått under åren om man så vill.

    SvaraRadera
  23. Jag ska inte skriva så mycket. Har ju slutat att bokblogga i den mening där det räknas som blogg ( har alltså lagt ner enbokcirkelföralla som blogg). Har ju bara facebooksida kvar. Men jag tror att det är upp till individen. Antingen gillat man en bok, eller så gör man det inte. Jag köper ju de flesta av mina böcker, och tackar nej till mycket recex. Mest för att jag inte hinner läsa allt. Ordet är fritt och jag tror att de flesta bloggare INTE går förlagens ärenden.Många väljer nog bort att skriva om de böcker de inte gillar. Och Sverige är ett fritt land om de vill ta emot en bok så låt dem. Vad är problemet? Bokbloggare är privatpersoner, de jobbar inte för ett företag och de får skriva om olika förlag och om olika böcker.De får också gilla ett förlag lite extra än andra. Och sist jag kollade så får man faktiskt tycka precis vad man vill så länge man inte hotar eller lägger ut personuppgifter.Så väljer jag att inte ta emot recex så är det också ok. Och det betyder även att förlagen får leva med att folk kan skriva negativt om deras böcker. Ingen ska hamna i onåd. Men det betyder också att om en bokbloggare vill tacka för sitt recex, låt bokbloggaren göra det. Alla är olika och med ett gemensamt intresse - böcker.
    Och sen är det löjligt att att säga att man är oberoende. Verkligen? 2011? då inflytande finns överallt. Nja.

    SvaraRadera