onsdag 27 oktober 2010

Hustvedt som Thunberg

Jag läser lite här var (bl.a. här) om Siri Hustvedts nyss utkomna Den skakande kvinnan: eller en historia om mina nerver. Min första tanke är: varför besöker hon inte en läkare? Min andra går till Linnés lärjunge Carl Peter Thunberg. På en av sina många resor i slutet av 1700-talet hände det sig att kocken blandade blyvitt i pankakssmeten (med flit eller ej, det låter jag vara osagt). Ett stort antal av besättingsmedlemmarna dog och Thunberg belv ordentligt sjuk. I sin dagbok beskriver han noggrant och nyktert sina symptom - färgen på uppkastningarna, graden av smärta i magen, blodhalten i avföringen, allt är av intresse. Han betraktar sitt eget sjukdomstillstånd (han styker så när med) som ett lysande tillfälle att få studera förgifteningsförloppet på nära håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar