måndag 3 januari 2011

2010 - en sammanfattning

Jaha, så var bokåret 2010 till ända. Som så många andra bokbloggare tänker jag sammanfatta lite grand.

Antal lästa böcker
Jag fick ihop 68,25 böcker (böcker som jag aldrig slutförde samt böcker som påbörjades under 2009 respektive avslutades under 2011 har fått en halv "poäng").

Fördelning på ursprung
Sverige: 30%
Övriga Europa: 32%
USA och Kanada: 23%
Latinamerika: 7
Asien: 4%
Afrika: 2%
Oceanien: 1%

Fördelning på kvinnor/män
29/71%

Nya länder
Estland
Lettland
Litauen
Zimbabwe
Algeriet
Peru
Mexico
Tadzjikistan

5 bästa läsupplevelserna (utan inbördes ordning)
Tidsresenärens hustru av Audrey Niggenegger
Her Fearful Symetry av Audrey Niffenegger
Andarnas hus av Isabel Allende

Antal blogginlägg
260

Antal besök på bloggen
6 540 st (första inlägget publicerades 17 februari och jag började med Google analytics 9 mars)

Nya favoriter jag kommer återkomma ofta till
Isabel Allende
Audrey Niffenegger
Torgny Lindgren

4 kommentarer:

  1. Man får alltså räkna poäng för böcker som man inte läste ut? Nu måste jag tydligen räkna om allting. :-)

    SvaraRadera
  2. Hmm, intressant system med halvpoäng, men nu undrar jag bara, böcker som man påbörjat men som varit dåliga och därför inte blivit utlästa, borde de ha poäng? Och böcker som påbörjats, blivit liggande ett par år för att sedan läsas ut 2011, borde de också få poäng?

    Nåväl, håller mig iaf till mitt system, alla utlästa böcker räknas som en bok oavsett om de påbörjades tidigare år. Räknar med att det jämnar ut sig i slutändan...

    SvaraRadera
  3. Jag har elva sådana där halvpoängare under 2010. Det handlar inte om böcker där jag läst 50 sidor och sedan lagt ifrån mig, utan sådana där jag läst kanske halva för att sedan tröttna. Skälet till att jag har slutat är oväsentligt, ibland har jag tyckt att boken varit dålig, ibland har den bara inte passat mig just då. Jag har valt att ta med dem i statistiken eftersom det är ändå en massa lästid det handlar om.

    Böcker jag har lagt ifrån mig tidigare år och sedan plockat upp börjar jag i regel om från början i.

    SvaraRadera