tisdag 25 januari 2011

The Night Bookmobile av Audrey Niffenegger

Nu har jag läst Audrey Niffeneggers grafiska roman The Night Bookmobile.

En kvinna är ute och promenerar en natt i Chicago och ser en bokbuss stå parkerad längs en gata. Det visar sig att bussen innehåller allt hon någonsin läst och endast det. Hon ägnar sedan många år att försöka hitta denna buss en gång till och försakar det mesta i sitt liv, utom läsningen. Jag ska inte avslöja mer för att intet spoila slutet, men det går inte enbart bra för vår hjältinna.

Boken är dels en hyllning till läsandet, böckerna, biblioteken och den läsande mäniskan. Men den ställer också frågan om hur myckt det är värt att försaka för att få ägna sig åt sin passion - läsningen. Kvinnan i The Night Bookmobile går över gränsen, vilket hon blir smärtsamt medveten om, men samtidigt finner hon frälsningen, för att uttrycka sig religiöst (viklet faktiskt ligger nära till hands när det handlar om den här boken). Som bokmal får man sig en liten tankställare. Det fick iaf jag. Och jag ger The Night Bookmobile en fyra i betyg.

2 kommentarer:

  1. Jag väntar den från Bokus i dagarna och läääängtar. På tal om passion och överdrifter ;-)

    SvaraRadera
  2. Jo, jag tyckt också mycket om den här. gillade att den var så objektiv på något sätt. Visst är det en hyllning till läsning, men som du skriver är den också rätt sorglig. Hon försakar ju väldigt mycket för sin passion.

    SvaraRadera