fredag 28 januari 2011

Utrensning i bokhandeln

Igår när jag jobbade i bohandeln packade jag ner en massa böcker som skulle returneras till huvudlagret. Vi tömde våra hyllor helt eller nästan helt på titlar som Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger, Den röda grevinnan av Yvonne Hirdman och Bad Boy av Peter Robinson (sammanlagt drygt 40 titlar). Vi plockade t.o.m. bort titlar som fortfaranade låg på vårt nyhetsbord.

Jag tycker det är lite sorgligt att nu ska ingen få köpa dessa böcker längre i inbunden form (i alla fall inte i den butik där jag jobbar). Men jag tycker också att det visar på en tråkig trend inom bokbranschen de senaste åren. Vi rensar ut de inbundna böckerna från hyllorna redan innan de har hunnit komma ut på pocket och böcker kan hamna på bokrean ett år efter att de har kommit ut. Böcker är en färskavara idag, inget tal om saken. Att gå till en medelstor bokhandel i Sverige idag och försöka få tag på en roman som kom ut för fyra år sedan är snart sagt omöjligt.

7 kommentarer:

  1. Ja, det är trist, annars tycker jag nog att vi bokläsare står emot den allt snabbare konsumtionshysterin riktigt bra. Hur många av oss läser endast dagsfärska böcker? Inte jag iaf.

    SvaraRadera
  2. Nej, inte jag heller. Men andelen har helt klart ökat sedan jag började jobba i bokhandel i höstas.

    SvaraRadera
  3. Gud så sorgligt, jag börjar nästan gråta.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med. Det ÄR sorgligt!

    När man letar efter en bok som kom ut för ett till två år sedan är det nästan helt omöjligt att hitta. Varför ska det va så? Det är väl en sak om de är slutsålda, men att man skickar tillbaka dom? Så snart? Tråkigt!

    SvaraRadera
  5. Jag förstår att det handlar om utrymme osv, men jag håller med om att det är tråkigt. Det gäller i viss mån även näthandlar ju även om tiden där är längre. Hittar jag inte en bok i bokhandeln kan man kanske hitta den på adlibris, men efter ett tag inte där heller och det gör att jag kan bli lite stressad att köpa böcker jag vil läsa någon gång för "man vet u aldrig om den försvinner och inte går att få tag i snart".

    SvaraRadera
  6. @Bokomaten: som tur är finns ju antikvariat.net

    SvaraRadera
  7. Det som är riktigt trist är att biblioteken har följt med, många titlar hamnar ganska snabbt i magasinen och jag vil gärna gå och kika i hyllorna och få läslust...

    SvaraRadera