lördag 8 januari 2011

Sunset park av Paul Auster

Så snart Paul Auster ger ut något nytt brukar jag vara snabb med att köpa och läsa. Karl'n är ju extremt produktiv. De senaste åren har han släppt en ny roman per år. Ibland är det nästan så, att jag inte riktigt hinner bygga upp ett nytt Auster-sug efter senaste boken innan han släpper ifrån sig något nytt. Den här gången var det så. När Sunset park kom ut i höstas var jag inte sugen på att läsa Auster än. Men nu var jag det.

Miles Heller lever mer eller mindre gömd från sin familj efter en händelse några år tidigare. En dag träffar han sitt livs kärlek, men saker och ting vill sig inte bättre än att han tvingas fly ännu en gång. Denna gång tillbaka till New York där hans familj finns. Miles flyttar in i ett övergivet hus i stadsdelen Sunset park tillsammans med några andra människor och deras respektive öden påverkar varandra på flera sätt. Vi får också följa Miles föräldrar och vi får inblick i deras syn på Miles och hans försvinnande.

I vanlig ordning hos Auster får vi följa ett antal människor vars vägar korsas och i vanlig ordning spelar slumpen en inte obetydlig roll i händelseutvecklingen. Jag tyckte om Sunset park, även om den kanske inte hör till Austers bästa (dit räknar jag bl.a. New York-trilogin, Leviathan och Invisible). Det blir en fyra.

8 kommentarer:

  1. Jag är också en stor fan av Paul Auster. Jag har precis läst Osynlig som jag tyckte mycket om, men min favorit är nog Dårskaper i Brooklyn.

    SvaraRadera
  2. Dårskaper i Brooklyn gillade jag också, även om den inte hör till mina favoritauster. Det var dock den första jag läste av honom.

    SvaraRadera
  3. Hm, intressant. Tycker du att han utvecklar sina teman något, eller är det variationer på samma? /Therese

    SvaraRadera
  4. @Therese: jag skulle nog säga att Sunset park inte presenterar något nytt, snarare är det ytterligare en "Austersk" variation. Hans två tidigare böcker (Man in the dark och Invisible) tycker jag däremot utvecklade hans författarskap. Jag tycker dock ändå att Sunset park är klart läsvärd om man gillar Auster, men man kanske inte ska ha läst någon av hans andra alltför nyligen.

    SvaraRadera
  5. Jag har länge satt "Minnets bok" (i "Att uppfinna ensamheten") bland Austers främsta, fr.a. temat om rädslan att förlora ett barn.
    I "Sunset Park" tycker jag nu att Auster tar upp detta igen, rejält. Han återvänder - och utveckar. /Jan

    SvaraRadera
  6. Jag har precis upptäckt Paul Auster och har än så länge bara hunnit läsa Illusionernas bok. Jag letar efter tips på vilken som är bra att fortsätta med, eftersom hans romanproduktion just som du säger är ganska diger...

    SvaraRadera
  7. @ Eli: Jag skulle vilja säga "Orakelnatten" och "Osynlig". Riktigt bra böcker båda två.

    SvaraRadera
  8. Ok, ska definitivt kolla upp dem!

    SvaraRadera