onsdag 25 augusti 2010

Who the f*ck is Petter Lidbeck?

Jaha, så nu har det avslöjats vem som dolde sig bakom pseudonymen Hans Koppel. Så det var Petter Lidbeck. Min första reaktion var: Vem sa ni? Sedan sansade jag mig och insåg att han inte är helt okänt. Inte helt.

Jag kan bara tänka mig tre vettiga skäl att skriva under pseudonym. Det första är om man vill kunna skriva något som ens plats/roll i samhället inte tillåter, såsom i fallet med pseudonymen Nedjma, en muslimsk kvinna i Nordafrika som vill kunna skriva utmanande kärleksskildringar, vilket hon inte skulle ha kunnat göra utan att gömma sig bakom ett fingerat namn. Det andra fallet är om det är en känd författare som vill göra något utan att folk ska relaterade det till det vederbörande skrivit tidigare. Vidare kan jag tänka mig att det är bra att använda en pseudonym om man vill skriva och ge ut böcker, men inte vill bli en offentlig person.

Det enda skäl den gode Lidbeck rimligtvis kan ha haft för sitt pseudonymande är ju det sistnämnda. Men varför då avslöja det? Han vill väl tjäna smet kan tänka.

Jag kan inte mer än hålla med Anna Winberg. Jag tycker att pseudonymer ska följa dess ägare i graven, men om det ändå avslöjas ska detta inte göras av vederbörande (eller vederbörandes förlag) själv. Men framförallt, om det ska finnas något värde för omvärlden i att först bygga upp mystiken kring ett pseudonym och sedan avslöja det, ja se då till att personen som döljer sig bakom namnet är någon berömd och otippad. Tänk om Hans Koppel hade varit t.ex. Zlatan Ibrahimovic. Eller kungen.

Förresten förlåt, Karin, för rubriksripoffen.

2 kommentarer:

  1. Jag tankte ungerfar samma sak, men skillnaden att jag var tvungen att googla honom for att inse att jag faktiskt inte hade en aning om vem han var...

    SvaraRadera