fredag 20 augusti 2010

Satansverserna - en märklig bok

Jag gillar verkligen Salman Rushdie, han är en av mina favoritförfattare. Jag har tidigare läst Midnattsbarnen, Clownen Shalimar och Morens sista suck och jag gillade dem alla. I synnerhet Midnattsbarnen, det är en av de bättre böcker jag läst. Rushdies böcker brukar ju sällan vara helt realistiska, de representerar en slags anglo-indisk magisk realism, men Satansverserna tar ändå priset. Det är en mycket märklig bok. Jag har viserligen bara kommit en knapp tredjedel av boken, men den är än så länge väldigt annorlunda de tre tidigare nämnda Rushdieböckerna. Det ska bli intressant att se hur boken utvecklar sig.

2 kommentarer:

  1. Jag har inte last den, men ditt inlagg paminde mig om att jag har "Midnattsbarn" liggandes olast hemma, den borde kanske fa en chans snart...?

    SvaraRadera
  2. Midnattsbarnen borde du definitivt ge en chans. Den är fantastisk!

    SvaraRadera