torsdag 26 augusti 2010

Den nationella identiteten - vad är det?

Är inte rasism, främlingsfientlighet och ultranationalism något av det mest korkade som finns? Att bygga sin världsbild kring värnandet om den ”nationella identiteten”! Vad är den ”nationella identiteten” för något egentligen? Som jag ser det är den ett komplex av föreställningar och traditioner som skapar illusionen av att vi som bor inom samma politiska gränser har något gemensamt utöver att vi råkar bo i samma land. Den ”nationella identiteten” av idag är starkt influerad utifrån. Dels från alla människor som kommit hit från andra länder och dels genom den kulturella globalisering som bl.a. Hollywood är en generator av. Att mot bakgrund av detta hävda värnandet om den nationella identiteten som ett argument mot invandring är naturligtvis helt puckat. Vår ”svenska identitet” hade inte varit den samma om vi inte låtit människor från andra delar av världen påverka oss. Det finns knappast något ”ursvenskt” som inte går att härleda till något utländskt.

Ett annat vanligt argument bland de som vill åtstrama den svenska immigrationspolitiken är att den nuvarande politiken hotar vår välfärd. Att vi inte skulle ha råd. Jag tar det igen: att vi inte skulle ha råd. Vi? Ett av de rikaste länderna i världen? Skulle inte vi ha råd att hjälpa människor som flyr från krig, fattigdom och politiska förföljelser? Jag tycker att detta argument är befängt och enormt egoistiskt.

Vidare hävdas det ibland att en generös immigrationspolitik skulle dra hit en massa sociala turister. För det första så tror jag att dessa farhågor är starkt överdrivna. För det andra: om det nu är så att det kommer hit en och annan ”social turist” så nog dessa få till antalet i jämförelse med infödda svenskar som utnyttjar vårt bidragssystem.

Nåja. Jag ska inte skriva mer om detta nu. Det här är ju trots allt en bokblogg. Men det finns ingenting som gör mig så arg som främlingsfientlighet. Jag befarar att valspurten kommer ge mig anledning att återkomma till detta ämne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar