måndag 9 augusti 2010

Bokrecension: Det finns annan frukt än apelsiner av Jeanette Wintersson

Jeanette växer upp i ett frireligiöst hem i en engelsk industristad på 1960- och 1970-talen. Att säga att hemmet är frireligiöst är snarast en underdrift. Hennes mamma är närmast besatt av det religiösa. Allting i hennes värld delas in i två kategorier - heligt och oheligt. Jeanette är till en början helt inne i denna värld. Detta får bland annat som konsekvens att hon blir ensam i skolan, elever och lärare tycker mest att hon är märklig.

En dag blir Jeanette kär. Problemet är bara att hon blir det i en tjej. Hon inser att detta inte skulle komma att uppskattas i hennes kyrka, varför hon försöker dölja det. Det går bra till en början, men efter ett tag uppdagas det och hon blir utsatt för exorcism; homosexualiteten är ju självklart bara ett tecken på att hon har blivit besatt av en demon. Hon blir dock inte "botad" och nu vänder församlingen den 16-åriga Jeanette ryggen och hon blir utslängd ur hemmet.


Boken bygger på författarens liv. Jag är lite kluven till den här typen av BOATS (Based On A True Story). Å ena sidan tycker jag ofta att det är väldigt intressant att läsa författares uppväxtskildringar , å andra sidan kan jag bli lite störd av att inte veta vad som är fiktion och biografica. Det är nog min historikertarm som klagar här (historia var mitt huvudämne på universitetet), egentligen spelar det ju ingen roll vad som är sant och inte. Berättelsen är intressant och skildras på fängslande sätt. Nog så.

Jag gillar den här boken. Den är på ett sätt tragisk och man blir frustrerad av att läsa om Jeanettes kyrkas behandling av henne när det uppdagas att hon är homosexuell. Men den är också riktigt rolig. Wintersson har ett väldigt bra språk. Jag ger boken en fyra.

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den. Gissade att du skulle uppskatta den mer än vad jag gjorde och det var tydligen en bra gissning =)
    //Kerstin

    SvaraRadera
  2. @Kerstin: Tack igen för boken, det är alltid kul att upptäcka nya författare

    SvaraRadera