måndag 23 augusti 2010

Schyman vs Åkesson eller När Peter Dalle regisserar debatter

Igår såg jag på svt:s Agenda. FI:s Gudrun Schyman debatterade mot SD:s Jimmie Åkesson. Debatten handlade om hur vi ska hantera problemet med de många våldtäkter som begås i Sverige i dag. Åkesson var så pinsamt dåligt påläst och så uppenbart i en annan division än Schyman att det blev nästan parodiskt.

Min käpphäst i fallet SD är den att de andra partierna måste möta dem i debatt. Både i frågor där deras unkna människosyn och invandrarfientlighet kommer fram och i frågor där deras totala avsaknad av politik i övrigt blir tydlig. Vissa anser att vi ska tiga dem till döds. Men detta är, tror jag, att spela dem rakt i händerna. Det är precis vad de vill. ”Hörrni grabbar, som det ser ut nu är vi i Riksdagen, så rör inte en fena och håll käften, så vi inte förstör det här”. Det är vad Åkesson verkar ha förmedlat till de sina.

Om det riktiga SD visas upp för svenska folket (d.v.s. ett parti som bara har ett case: invandrarna är roten till allt ont) så tror inte jag att de kommer in i Riksdagen. Om de ändå skulle göra det har vi ett problem i det svenska samhället, men valresultatet gör i alla fall verkligheten rättvisa. Och det är väl det som är poängen med demokrati?

Nåväl. Tillbaka till gårdagens Agenda. Innan debatten tänkte jag att det här är precis den typ av debatter jag har efterfrågat. Men allteftersom diskussionens vågor gick allt högre blev jag mer skeptisk. Det kändes mest som underhållning. SVT tänkte att om vi slänger in Åkesson och Schyman i samma ring så blir det finfin underhållning. Schyman fnyste mest åt Åkessons uttalanden. Och jag förstår henne, det skulle jag också ha gjort. Men jag tror inte att några presumtiva SD-väljare omvändes av denna taktik. Inte heller tror jag att några FI-anhängare tänker om. Ska en debatt genomföras måste det ske på samma nivå. Gårdagens debacle påminde mest om ett drama av Tjechov: alla snackar och blir upprörda, men ingen lyssnar egentligen på någon annan. Eller kanske en film av Peter Dalle; Jag väntade nästan på att Schyman skulle utbrista ”Men du hör ju inte!” Varvid Åkesson skulle ha genmält ”Men du lyssnar ju inte!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar