lördag 28 augusti 2010

Drygt 129 864 000 st kvar

Jag läser i DN idag att någon tjomme på Google har räknat ut att det har skrivits 129 864 880 böcker hittills i historien. Det innebär att det kommer bli lite småsvårt att hinna läsa alla innan man dör. Enligt min läsdagbok har jag läst lite knappt 500 böcker. Lägger man till alla barn- och ungdomsböcker jag läste innan jag började skriva läsdagbok kanske det bara är drygt 129 864 000 kvar. Men det är klart, jag behöver ju t.ex. inte läsa Världarnas krig, jag har ju sett filmen. Och inte heller Sagan om isfolket, den verkar inte så kul. Då kanske jag hinner.

4 kommentarer:

  1. Vi torde ju gladeligen kunna dra av något tiotal miljoner böcker då de är skrivna på språk som du inte behärskar. Dessutom tror jag att vi med säkerhet kan säga att ytterligare några tiotal miljoner böcker egentligen inte värda att läsa. Om man dessutom snävar av det till enbart böcker inom fält som man är intresserad av – det vill säga att vi tar bort böcker om ornitologi, svampar, motorer och annat av sekundärt intresse – så är vi snart är vi då nere på mer överkomliga numerär. :)

    SvaraRadera
  2. Men aven om vi gjorde som Markus foreslar (bra forslag!), sa blir det vissserligen mindre overkomligt, men anda ett rejalt berg att klattra...

    Btw, tack for att du paminde mig om Salman Rushdie, nu har jag borjat pa "Midnattsbarnen"!

    SvaraRadera
  3. @Marcus: Hur vet du att jag inte är mykologiskt intresserad? :)

    SvaraRadera
  4. @Emma: Det var så lite ;) Hoppas du gillar boken

    SvaraRadera