onsdag 25 augusti 2010

Ett sug efter Auster

Ibland, ja en sisådär då och så, får jag ett sug efter att läsa Paul Auster. Jag vet inte vad det är med detta författarskap som skapar dessa cravings. Kanske är det helt enkelt bara att jag gillar karln. Tack och lov har jag inte läst allt han har skivit. Jag har kvar Slumpens musik, Mr Vertigo och De sista tingens land. Sedan har jag nog läst alla hans romaner. Den dagen tror jag inte att jag ser fram emot, hur ska jag då kanalisera mitt återkommande Austersug?

6 kommentarer:

  1. Jag kan förstå din abstinens in vardande. Jag har själv läst allt han skrivit. Till och med dom där dikterna som gavs ut förra året – och då läser jag normalt sett inte poesi. Auster måste helt enkelt öka sin produktionstakt ännu mer. :)

    Några av hans böcker är ju rätt mångbottnade så det kanske är läge för en omläsning?

    SvaraRadera
  2. Jobbigt att ha lästa allt. T.ex. Resor i skriptoriet kan man nog läsa flera gånger. De är ganska märklig.

    SvaraRadera
  3. Något annat men nåt av Murakami kanske kan passa.

    SvaraRadera
  4. Tjena Emil! Murakami är aldrig fel. Nästan Auster-klass :)

    SvaraRadera
  5. Hej magnusax! Det är ju ganska bra att ha läst romanerna som kom före "Resor i.." inför omläsning av just "Resor i skriptoriet".
    Själv återvänder jag gärna till del II i "Att uppfinna ensamheten" från 1982: "Minnets bok". Där finns mycket att ösa ur (med tanke på vad han skrivit sedan). Och - sen har vi ju den nya "Sunset Park" som nyss kommit ut!

    SvaraRadera
  6. Du har nog en poäng där , Jan. Och Sunset Park ska jag absolut läsa.

    SvaraRadera