tisdag 21 september 2010

Intressant statistik

Jag läser i DN idag om bästsäljarnas dominas på den svenska bokmarknaden. I artikeln finns det lite intressant statistik. Det står bl.a. att svensarna lägger i genomsnitt 200 kr per år på böcker, i Stockholm är siffran 309 kr. Jag vet inte om det är boklådor i allmänhet eller fysiska dito som avses, men oavsett vilket kan jag konstatera att jag ligger högt, högt över snittet. De som köper minst är de i Norrbotten, där ligger siffran på 71 kr per år.

Det finns också siffror på hur många av landets kommuner som saknar bokhandel. Det är hela 96 st av inalles 290. Det tycker jag låter som beklämmande många. I Stockholms län saknar tre kommuner egna boklådor. Om någon som läser det här känner till vilka desaa tre är skulle det vara intressant att veta.

Statistiken i DN visar också att hela 42% av bokinköp i fysiska boklådor idag görs i Akademibokhandeln.

8 kommentarer:

  1. Oj bara 200 kr per ÅR! Jag skulle tro att de flesta av oss bokbloggare lägger ner betydligt större summor än så per månad. :-)

    SvaraRadera
  2. Intressant statistik onekligen. Speciellt det där med att 42% av alla "fysiska bokinköp" sker i Akademibokhandeln. Tyvärr är det väl också så att bokhandelsdöden har brett ut sig. I min kommun (Vellinge) finns ännu en bokhandel (men den är liten). Trelleborg (min närmaste stad) har en enda självständig bokhandel som kämpar och kämpar för sin överlevnad.

    SvaraRadera
  3. Alla som bor i småkommuner med kämpande boklådor, borde stödja dessa. Jag antar att det är det du gör, bokälskare som du är :)

    SvaraRadera
  4. Tyvärr är det få som gynnar sina lokala bokhandlar. Man vill gärna ha servicen med en bokhandel men är inte beredd att handla kontinuerligt i den.
    Tyvärr har också centrala inköp av tex läromedel gjort att bokandlarna fått än svårare. Låt komvuxeleverna köpa sina böcker på bokandeln och då kunde fler överleva. Ett exempel på att kommunerna konkurrerar ut sina företag.

    SvaraRadera
  5. @Håkan: det där med kommunernas centrala inköp av läromedel kände jag inte till. Det var ju inte särskilt bra.

    SvaraRadera
  6. Haha, 200 per år? Jag är rädd att jag drar upp medel en aning då. Hoppas de inte inför en maxgräns, då är jag stekt.

    SvaraRadera
  7. @Marcus: jag med :) Egentligen borde väl bokbranschen ge oss bokgalningar någon form av belöning för att vi håller kommersen vid liv. Om några tusen knäppskallar (bl.a. jag) inte la ner så stora summor på böcker varje år, så skulle nog rikssnittet vara ännu lägre.

    SvaraRadera