onsdag 2 juni 2010

Bokrecension: The Discomfort Zone av Jonathan Franzen

Ibland känns recenserandet mest som ett krav. Man kan fråga sig varför. Det är ju knappast någon som kräver att jag ska blogga, jag gör det för min egen skull. Min målsättning är att recensera alla böcker jag läser, men så noga är det ju inte. Det här får därför bli en kort mest-för-att-lägga-boken-till-handlingarna-recension.

The Discomfort Zone är Jonathan Franzens självbiografi. Eller kanske snarare självbiografiska anteckningar, den är något skissartad till sin form, då den är både kort och hoppig. Boken inleds när Franzen är i sin nyss avlidna mors hem och ska försöka iodningställa det för försäljning. Sedan hoppar kapitlen fram och tillbaka mellan olika tider och teman. Ett kapitel ägnas hans busstreck i skolan i förorten till St Louis, ett annat till hans studier i tyska på college.

Jag tyckte boken var ojämn. Bitvis rätt kul, men ibland seg. Det blir en 3:a och jag ska nog ge Franzen en andra chans någon gång. Men då med någon av hans romaner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar