onsdag 5 maj 2010

Ett delikat dilemma

Jag har ett litet dilemma. Ofta kommer det ut nya böcker som jag väldigt gärna vill läsa. Just nu på bokhandlarnas nyhetshylla finns t.ex. Lilla Stjärna av John Ajvide Lindqvist, Dirty Havanna av Pedro Juan Gutiérrez och Google-koden av Andreas Ekström. De är nysläpp, så därför är de inbundna, men jag vill ha pocket. Inte främst därför att det är billigare, utan för att jag oftast läser på tunnelbanan eller på rygg i sängen och då är inbundna böcker otympliga. Och av någon anledning tilltalas jag mycket mer av pocketböcker rent fysiskt.

Den andra sidan av mitt dilemma är att jag, om en bok blir rosad och populär, ofta har svårt att verkligen gilla den. Inte för att jag måste tycka tvärtemot alla andra, utan bara därför att jag har svårt att göra boken till min egen när jag redan har hört en massa andra uppfattningar om den. Detta lämnar mig med två alternativ: att köpa boken i inbunden form trots dess otympliga och ofta ocharmiga form, eller att vänta tills den kommit i pocket och riskera att få min läsupplevelse förstörd av för mycket förväntningar. Om det är en engelskskrivande författare kan jag komma runt problemet genom att köpa den i pocket på engelska (böcker blir ju i regel inte ordentligt uppmärksammande i svenska medier förrän de kommit på svenska). Är det någon som känner igen sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar