onsdag 26 maj 2010

Diskussion om recensionsexemplar

Det pågår just nu en liten diskussion på Bokbabbel om huruvida man nämner i en recension om boken är ett recensionexemplar man fått från förlaget. Jag är inte helt klar på hur jag tänker kring detta, jag har inte fått mer två rec.ex ännu (min blogg är ganska nystartad). Men jag tror att jag resonerar så här:

Jag nämner inte hur jag fått tag på boken. Jag tycker att det är oväsentlig information för den som läser recensionen. Jag kan inte se varför man skulle nämna det. För att tacka förlaget som skickat? De skickar ju inte av välgörenhet utan för att de räknar med att sälja mer pga av mer uppmärksamhet och positiva recensioner. Och i det sammanhanget kanske det till och med är att göra förlaget en björntjänst om man nämner att boken är ett rec.ex. Iaf jag skulle nog ta en positiv recension med en nypa salt om det står att det är ett rec.ex. Kanske vill recensenten bara smöra för att kunna få fler gratisböcker? (Om inte annat omedvetet) En annan fråga i det här sammanhanget är ju huruvida man ska känna sig tvingad att recensera en bok man fått som rec.ex. och om detta måste ske inom en viss tidsrymd. Jag tycker nog att det är upp till förlaget att avgöra om de vill ta risken att skicka böcker till någon som kanske bara är intresserad av gratis hyllvärmare. Om de ofta skickar böcker till en bloggare kan de ju följa upp för att se om vederbörande bloggar om dem, om så inte görs är det väl bara att sluta skicka till henne/honom. Personligen tänker jag att om man har bett om en bok, så får man minsann anstränga sig att både läsa och recensera den, men om man har fått böcker på förlagets initiativ så får de skylla sig själva om boken inte recenseras.

2 kommentarer:

  1. Att man nämner i texten, eller på annat sätt märker ut, att det är ett recensionsexemplar tycker jag är relevant för läsaren att få veta eftersom det rör sig om en gratisprodukt, så den därmed själv får chans att ta ställning till hur det kan ha påverkat recensionen.

    SvaraRadera
  2. Jag har också fortsatt debatten på min blogg: http://fullbokhylla.wordpress.com/2010/05/26/recensionsexemplar-hur-funkar-det/

    Jag funderar lite på om folk tror att tidningsrecensenter betalar för sina böcker. Det gör de så klart inte, de får ju betalt för att recensera. Skulle det påverka deras inställning till boken?

    SvaraRadera