tisdag 8 februari 2011

Bokmässan och bloggarna - några reflektioner

Söndag till måndag var jag på en inspirationsträff på Bokmässans kansli i Göteborg, tillsammans med ett gäng andra bloggambassadörer för mässan i fråga. Det var rackarns trevligt. Det var kul att träffa andra bokbloggare (det var första gången jag träffade någon annan ur detta märkliga släkte), vi fick god mat, intressanta inblickar i Bokmässan bakom kulliserna och ett kungligt boende högt upp i Hotell Gothia Towers.

Men jag kan inte låta bli att fundera över eventuella baktankar från värdens sida. Jag fick en toppenhelg i Göteborg med lyxigt boende och god mat. Jag får två stycken 4-dagars seminariekort till mässan i höst. Och visst, de fick en massa input av oss bokbloggare på hur de ska förbättra mässans community. Men är det bara det de vill ha? Naturligtvis räknar de med att också få en massa good-will och "gratis" reklam. De vet att inte underskatta bokbloggarnas "makt".

Jag tänker inte vara kritisk för sakens skull, men jag tänker heller inte falla i fällan och lovebomba. Det kanske är det så enkelt att som den kulturarbetare jag är, så är jag inte van vid att bli bjuden på massa fina grejer hur som helst. Då börjar jag ana ugglor i mossen.

Nog om detta. Jag återkommer senare med några reflektioner kring saker vi diskuterade i Göteborg.

Här är några andra bloggamassadörer som har bloggat om träffen i Götet:

6 kommentarer:

  1. Märkligt släkte?! Vad menar du nu?! ;)

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg! Precis sådan eftertanke behövs ju för att vi inte ska börja anklagas för gruppkrameri! Men nog ska det bli spännande att se vad ert inflytande gör för mässan! Jag för min del har höga förväntningar! ;-)

    SvaraRadera
  3. Håller med! Det var väldigt trevligt! Naturligtvis så förstår de har en chans till positiv reklam. Fast hade de gjort något som vi tyckte var dåligt så hade ju det kommit ut också.

    Någon speciell bok som du gillar på grund av tågromantiken?

    SvaraRadera
  4. @Boktokig: Främling på tåg av Jenny Diski är bra. Dostojevskis Idioten och Guldsmedens hemlighet av Elia Barcelo är bra böcker som inleds på tåg.

    SvaraRadera
  5. Hmm, när jag läser ditt inlägg kan jag kanske tycka att du är lite cynisk inställd, eller cynisk är nog för starkt ord, men Bokmässan är redan väldigt stor och välkänd bland bokläsare. Jag tycker bara att det är bra att de faktisk bestämt sig för att göra ett samarbete/ta synpunkter från bokbloggare som har ganska stor inflytande på dagens bokläsare? När jag läser om att du gör ett sådant samarbete är min första tanke: "Roligt att de inte är rädd för att vara med i tiden!"

    Inget illa menat, tänkte bara lämna lite av mina egna tankar :)

    SvaraRadera
  6. @Hundöra: så klart det är bra att de engagerar bokbloggarna. Jag menar bara att man inte ska hemfalla åt lovebombning bara för att de är schyssta och ger oss massa förmåner. Bokmässan jobbar enligt marknadens regler och de har ju såklart sina själ till att de är schysta mot oss.

    SvaraRadera