torsdag 9 december 2010

Vådan av att läsa långsamt

Jag är ingen direkt snabbläsare, det har jag aldrig varit. Jag läser mycket och ofta, men inte särskilt snabbt. Min flickvän kan läga sig på soffan och i princip sträckläsa en bok, det funkar inte för mig. Ibland kan det vara frustrerande. Den bok jag just nu håller på med nu är på engelska, inte särskilt svår engelska, men det räcker för att dra ner lästempot lite grand. Texten är rätt tät också. Sammantaget gör det att jag knappt tycker mig komma någon vart. På bussresan till jobbet brukar jag i vanliga fall hina läsa c:a 10 sidor, idag han jag 4, trots att jag läste hela tiden. Är man så rastlös som jag är och hela tiden har en massa andra böcker som står på tur för att läsas är det här långsamma tempot enormt frustrerande och det har ibland lett till att jag slutat läsa en bok, trots att jag gillat den i övrigt.

4 kommentarer:

  1. Hur funkar ljudböcker för dig? Jag är en snabbläsare och stör mig på att ljudböcker går för långsamt, men om man som du läser långsamt kanske det funkar bättre?

    SvaraRadera
  2. Även jag tycker att ljudböcker gå för trögt. Fullt så långsamt läser jag inte ;)

    SvaraRadera
  3. Jag är varken snabbläsare eller lågsamläsare men ibland är det skönt att läsa långsamt och verkigen suga i sig varje nyans och stämning i en bok. Man behöver ju inte alltid hetsläsa. Jag har en tendens att läsa, läsa,läsa för att hinna med ibland påbekostnad av njutningen av att läsa.

    SvaraRadera
  4. @Bokstödet: ja, det kan lätt bli ett problem, det finns ju så många böcker man vill hinna med att läsa.

    SvaraRadera