torsdag 16 december 2010

De tre mest lönsamma boklådorna

Jag läste en intressant artikel på Svensk Bokhandels hemsida. Den handlade om lönsamhet i boklådor. De största kostnaderna är ju de för personalen, så ju mer en butik kan dra ner på dessa, desto bättre lönsamhet (ja, kanske inte rikigt så enkelt). I artikeln finns en topp-tre-lista över de mest lönsamma boklådorna i Sverige under 2010. Butikerna ligger (i nämnd ordning, 1-3) i Halmstad, Farsta och Mora. Jag undra om detta säger något om befolkningen på dessa orter, eller bara om butikernas effektivitet. Är det så att folk i Halmstad, Farsta och Mora är lite mer belästa än riksstnittet (eller är de bara bättre på att köpa hyllvärmare)?

8 kommentarer:

  1. Eller kan det kanske vara att det inte finns så många boklådor att välja på i Halmstad, Farsta och Mora, så att alla som vill köpa en bok går till samma ställe?!?

    SvaraRadera
  2. Eller har de volontärarbetare på dessa boklådor?

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. @Frida: smart tanke.

    @Bokomaten: eller bok(aut)omater ;)

    SvaraRadera
  5. Tackar tackar!

    Bok(aut)omater hihihi, där fick du till det ;)

    SvaraRadera
  6. Ha ha... jag bor i Halmstad och självklart är vi mer belästa än övriga i riket ;-) Jag blev faktiskt förvånad över reultatet eftersom jag tycker att boklådorna i stan är så fantastiskt dyra - trodde fler än jag var av den åsikten. Men jag vet att en av dem är väldigt duktig på att synas och höras och kanske är det en bidragande faktor...

    SvaraRadera
  7. @Tess: det kanske är just det att de är dyra som gör dem så lönsamma

    SvaraRadera
  8. Så kan man ju också se det ;-)

    SvaraRadera