onsdag 1 december 2010

Jag har förlorat min e-boksoskuld

Först var det här tänkt som en recension i två delar - dels av boken jag läste (Bram Stokers Dracula) och dels av e-boken som som sådan. Nu läste jag inte klart boken i fråga, varför det här bara blir en recension av e-boken i sig.

Jag tycker att det är en väldigt spännande utveckling vi har framför oss. I USA står e-böckerna för 6-7% av den samlade bokförsäljningen idag. Det stora landet i väst ligger några år före på den här fronten, så det finns ingen anledningen att tro att utvecklingen kommer gå åt samma håll i Sverige. I synnerhet inte när vi är ett av de länder i världen som har flest mobiltelefon- och internetanvändare per capita.

Innan jag skriver vad jag tyckte vill jag nämna att jag läste på min smartphone (för den teknikintresserade: en HTC Desire med e-boksappen Aldiko), inte på en riktig läsplatta eller tablet (surfplattor kallas ju de senare också, men jag tycker det är en lite missvisande term; det är ju inte bara surfa man kan göra på den). Appen jag använde fungerade bra och den hade en smart funktion där man enkelt kunde anpassa skärmens ljusstyrka; man vill ju i regel inte ha samma ljusstyrka när man läser längre texter som när man surfar. Bladvändningen fungerade också bra.

Jag kom dock aldrig riktigt in i läsandet, den rastlöshet som brukar prägla mitt mobiltelefonanvändande (ni vet, man kollar mailen, Facebook och lite bloggar samtidigt som man lyssnar på Spotify och väntar på bussen) smittade av sig på mitt läsande. Läsningen blev därför något snuttifierad. Och jag saknade den fysiska boken. Att kunna titta på omslaget, känna papprets lukt, att kunna ha koll på hur långt i boken man har läst genom att se hur tjock sidbunt som befinner sig på var sida av bokmärket, allt detta är grejer som jag upskattar hos en pappersbok.

Jag har svårt att säga om det berodde på e-boksformatet, på det faktum att jag läste på en smartphone, på den bok jag läste eller helt enkelt på att jag är ovan, men jag är inte övertygad om att e-boken är något för mig. Jag kommer dock att ge den fler chanser, med eller flera av ovanstående premisser altenerade.


Det här inlägget har också publicerats på Bokmässan Community.

3 kommentarer:

  1. Jag har en liknande telefon (Hero) och använder samma app. Jag ser egentligen ingen anledning att läsa på telefonen, men blir man oväntat fast på en buss eller ett tåg eller i ett väntrum eller så så är det VÄLDIGT trevligt att ha en bok till hands!

    SvaraRadera
  2. Sant, så sant. Men då gäller det att det är en bok man kan läsa snuttvis i.

    SvaraRadera
  3. Sant. Egentligen är det nog fackböcker och noveller man borde ha där!

    SvaraRadera