tisdag 28 december 2010

En läsupplevelse utöver det vanliga

Igår kväll läste jag Jonathan Safran Foers nya roman Tree of Codes. Det var verkligen en läsupplevelse utöver det vanliga. Safran Foer har tagit sin favoritroman, The Streets of Crocodiles av Bruno Schultz och klippt bort ord på varje sida för att skapa en ny berättelse. Sidorna är alltså fulla av hål. Berättelsen som berättas är berättad på det viset att man måste läsa mellan raderna för att förstå vad det handlar om. Och detta kan man ju också göra i rent bokstavlig bemärkelse; i tomrummen ser man ord från andra sidor. Berättelsen är mycket vacker och kan nog läsas på flera sätt. Och eftersom boken går såpass snabbt att ta sig igenom, så är jag säker på att jag kommer läsa den fler gånger. Kanske rentav de närmsta veckorna.

3 kommentarer:

  1. Du knäckte alltså koden på egen hand! Jag måste köpa den här snart och läsa jag också. /Therese

    SvaraRadera
  2. Gör det, du kommer inte att ångra dig.

    SvaraRadera
  3. Sånt här har jag så svårt för... men kanske bara för att det är Safran Foer då. Om du garanterar att det blir något riktigt av det, inte bara en grej för grejens skull.

    SvaraRadera