tisdag 7 december 2010

Adlibris köpförslag - ett mysterium

När man köper böcker på nätboklådor får man ju alltid förslag på vad man skulle gilla enligt principen: andra som har köpt den här boken har också köpte de här. Det är en ganska bra grej tycker jag och slående ofta stämmer dessa förslag väldigt bra överens med min egen smak. Men ibland blir det konstigt (dock kanske inget direkt mysterium som inläggets rubrik låter antyda, det skrev jag mest för att jag tänkte att det skulle locka läsare).

Jag håller just på att läsa Let the Great World Spin av Colum McCann och jag klickade fram den på Adlibris för att kunna ladda ner en bild. Till höger i skärmbilden syns fem köpförslag. Det första är rimligt, Freedom av Jonathan Franzen, en bok jag redan har hemma i hyllan. Förslag nummer två till fyra är alla tre delarna av Stieg Larssons Millenniumtrilogi. De är visserligen böcker jag har läst, men de känns ändå inte riktigt i samma still som McCanns bok. Hade det varit en av titlarna i trilogin kunde man ju ha hänvisat till slumpen, men allihop! Det fjärde alternativet är en bok som heter Övervakning och straff: fängelsets födelse av Michel Foucault. Här någonstans börjar jag undra vad det är för bok jag gett mig in på. Hade det varit så, att Adlibris förslag baserades på vad de senaste köparna av Let the Great World Spin hade köpt hade det varit en sak, men jag antar att urvalet baseras på vad som har varit vanligast bland tidigare köpare. Det hela är ganska märkligt.

7 kommentarer:

  1. ja ibland dyker det upp riktigt udda tips.

    SvaraRadera
  2. Klart du ska köpa Foucault. Våga lufta din bildningsaristokrati!

    SvaraRadera
  3. "Övervakning och straff" är ju förvisso en banbrytande (och faktiskt) läsvärd bok men kopplingen är ju inte direkt uppenbar...

    SvaraRadera
  4. Hahaha, ja det kan bli kul ibland. Övervakning och straff, en klassiker av Michel Foucault som jag själv köpte när jag läste kriminologi på SU. Vet ej om jag kan eller ens vill rekommendera den dock.

    SvaraRadera
  5. Tror att det är baserat på senaste beställningen. En kollega klickade nämligen iväg en beställning och typ minuten senare klickade en annan kollega fram en av böckerna på den första kollegans beställningslista bara för att finna att förslagslistan var exakt den samma som första kollegans beställningslista. Lite rörigt förklarat kanske, men i vilket fall så är teorin på jobbet nu att förslagen = senaste beställning som någon gjort.

    SvaraRadera
  6. Om urvalet baseras på den senaste besällningen så är det ju inte till mycket hjälp. Och min spaning blev plötsligt ganska ointressant ;)

    SvaraRadera
  7. Kul att höra att du tittar på våra köpförlag! De fem böcker som visas i högerkanten är de fem som har flest köpkopplingar till boken som du tittar på. Ibland är böckerna väldigt lika varandra, ibland inte. Det beror nog på att vi inte alltid är helkonsekventa i vår smak, och ibland kanske köper kurslitteratur och presenter. Allt gott!

    SvaraRadera