lördag 18 december 2010

Bokrecension: Let the Great World Spin av Colum McCann

Några av de bästa läsupplevelserna jag har haft har jag fått när jag bara har ramlat över en bok jag aldrig har hört talas om tidigare. Då blir min läsning helt opåverkad av förutfattade meningar och förväntningar. Let the Great World Spin av Colum McCann hittade jag bland de engelska pocketböcker vi rear ut i den bokhandel jag jobbar i.

Vi får följa ett antal människor i New York vars liv knyts samman på olika vis. Som en röd tråd genom de olika berättelserna finns fransmannen Philippe Petits promenad på lina mellan de två tornen i World Trade Center i augusti 1974. Det är dock ingen novellsamling det handlar om; berättelserna hänger ihop och i flera fall får vi följa samma händelseförlopp ur flera olika perspektiv.

Det här var en riktigt bra bok och jag kan rekommendera alla som gillade New York-romantiken i böcker som Jonathan Safran Foers Extremt högt otroligt nära, Joseph O'Neills Netherland eller Siri Hustvedts Vad jag älskade att abslolut läsa Let the Great World Spin. Den får en fyra av mig.

3 kommentarer:

  1. Tack för boktipset, har just läst Nederland och den var helt i min smak, det får bli önskelistan!

    SvaraRadera
  2. Nu så, har jag äntligt läst! Riktigt bra var den. Tack för tipset!

    SvaraRadera