måndag 20 september 2010

Vi måste blogga om Selma

Lyrans noblesser läste jag en recension av Selma Lagerlöfs Löwensköldska ringen/Charlotte Löwensköld, två fantastiska böcker. Plötsligt fick jag ett trängande behov att blogga om Selma. Om hennes fantastiska språk. Om hennes makalösa naturbeskrivningar (t.ex. i Gösta Berlings saga). Om hennes fångande inledningar (Nog vet jag, att det förr i världen fanns gott om folk, som inte visste vad rädsla vill säga - Löwensköldska ringen; Äntligen stod prästen i predikstolen - Gösta Berlings saga). Hennes realism (t.ex. i Kejsaren av Portugallien). Hennes kärleksskildringar (t.ex. i Liljecronas hem). Hade det inte varit för att hon är död och redan har fått det, så skulle jag säga: ge henne Nobelpriset!

4 kommentarer:

  1. Bra rutet! Vi måste blogga om Selma mycket oftare; jag tror det var ett helt år sen jag skrev nåt riktigt långt om henne!

    SvaraRadera
  2. Jaa, Selma ska man blogga mycket om :-)

    SvaraRadera
  3. Mer Selma åt folket! :)

    SvaraRadera