måndag 27 september 2010

En liten rapport från bokmässan

Jaha, så var årets bokmässa avklarad. Här kommer en liten rapport

När? Jag var där hela fredagen och lördagen.

Seminarier? Jag var på några intressanta, några roliga och några meddelmåttiga. I den första kategorin vill jag främst framhålla den paneldebatt om bokens framtid som jag åhörde på fredagen. Mycket intressant. I mittenkategorin var nog David Batra det bästa. Och från den sista väljer jag det samtal om böckerna Vad är... från Bokförlaget Langenskiöld som jag hörde på lördagen. Ernst Billgren (som var deltagare) verkade mest sur och moderatorn var rätt kass.

Bokköp. Det blev en liten hög med böcker så klart:

De kunde blivit många fler, men jag kände att foten behövde sättas ner. Vinnare i det här sammanhanget blev Ruin förlag, där jag köpte nästa hälften av bokskörden.

Höjdpunkter. Det bästa var nog de två första timmarna i fredags när jag bara strosade runt bland montrarna. Jag köpte lite böcker, stannade för att lyssna och titta där det fanns något att lyssna och titta på. Det var relativt lungt och skönt, innan folkstormen kom på eftermiddagen.

Lågvattenmärken. Egentligen ingenting. Det är klart att det var mycket folk och långa köer, men det visste jag ju redan innan.

Några tankar inför nästa år. Nästa år ska jag nog vara där på torsdagen och fredagen i stället för fredagen och lördagen som i år samt försöka få min arbetsgivare att betala ett seminariekort de dagarna (i år betalade jag allt själv och fick ta semester för att åka dit). Innan kl 14 på fredagen då de öppnar för allmänheten är det mindre folk, skönare stämning, kortare köer, mer syre, intressantare seminarier. Med ett ord: bättre.

3 kommentarer:

  1. Tog mig friheten att använda ditt upplägg för att sumera mina bokmässeintryck. Titta in på min blogg om du känner för det.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte det var för mycket folk redan på torsdagen även om jag visste att det skulle vara det. Kom ju knappt in i vissa montrar!

    SvaraRadera
  3. Jag var ju inte där på torsdagen, men på fredagen tyckte jag att det var helt ok. Det var ju så klart mycket folk, men inte värre än Stockholms city en random lördag.

    SvaraRadera