tisdag 21 september 2010

Tematrio titelkvinnor

Jag hakar på Lyrans tematrio. Denna vecka handlar det om kvinnonamn i titeln. Det finns ju många att välja bland, men jag väljer de tre nedan, utan att därmed säga att det är mina favotriter bland böcker med kvinnonamn i titeln.
  1. Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov. En bisarr, underbar och kultförklarad roman där djävulen tar människogestalt.

  2. Leela.exe av Hari Kunzru. Bollywood, datorvirus och en ung mans drömmar om att komma bort från familjen i Indien är huvudingredienserna i denna roman.

  3. Shosha av Isaac Bashevis Singer. En berättelse om en ung judisk man i mellankrigstidens Warszawa som försöker hitta kärleken, men hela tiden faller tillbaka på ungdomskärleken - den sjukliga Shosha.

3 kommentarer:

  1. Shosha har jag nyligen norpat ur svärföräldrarnas bokhylla :-)

    SvaraRadera
  2. Spännande val! Denna gång har jag inte läst en enda av dina...

    SvaraRadera
  3. @Lyran: Då har du en fin läsupplevelse framför dig.

    @Joanna: Och jag har inte läst någon av de du listar. (Ja, jag vet Jane Eyre är en klassiker, men har jag ändå framför mig)

    SvaraRadera