onsdag 3 november 2010

En sorts enkät

Jag brukar i regel inte läsa de inlägg så noga som innehåller någon form av enkät. Följaktligen brukar jag heller inte svara på dessa enkäter. Men den här gången besvarar jag en för att gjuta lite liv i min blogg som inte direkt bubblat av aktivitet den senaste veckan. Enkäten kommer från Bokbabbel.

1. Favoritbok i barndomen?
Mio min Mio av Astrid Lindgren, jag läste den gång på gång.

2. Vad läser du just nu?
Igelkottens elegans av Muriel Barbery samt Det bästa ur Nordisk familjebok.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga, jag brukar inte låna på biliotek.

4. Dålig bokvana?
Att börja på nya innan jag läst ut den jag håller på med. Ibland kan det resultera att jag håller på med fem böcker samtidigt och det är inte optimalt tycker jag.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Se fråga 3.

6. Har du en läsplatta?
Nej, men jag köpte nyligen en ny telefon som jag har laddat ner en e-boksapp till. Den ska jag testa snart.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag föredrar egentligen att läsa en bok i taget, men det är så underbart att få börja på en ny bok när den är nyinköpt, så ofta läser jag flera böcker samtidigt.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Det som har hänt är att jag har lyckats undvika de tidigare regelbundna lästorkorna nästa helt. Jag håller läsintresset uppe med hjälp av min blogg.

9. Sämsta boken du läst i år?
Jag gjorde ett tappert försök att hitta något av en lettisk författare när jag var där i somras. Det enda jag hittade var en diktsamling. Jag brukar ha svårt för att läsa poesi, så jag kan inte svara på om det här var kass eller bra. Men jag gillade det inte. Boken hette Sun stroke in the dark och författaren Mara Zalite.

10. Bästa boken du läst i år?
Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Jag försöker ganska ofta vidga min vyer. Inte sällan leder det till att jag inte läser klart boken ifråga. Men försöker gör jag.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Det är lättare att svara på vad som inte är min bekvämlighetszon: deckare, ungdomslitteratur, chic-litt, självhjälpsböcker m.m.

13. Kan du läsa på bussen?
Inga problem. Är det stökigt kan det visserligen bli lite ofokuserat ibland.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Sängen.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag skriver upp vad jag lånat ut och förväntar mig att den som lånar ska vara försiktig med boken, även om det är en pocket.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej, kommer inte på fråga!

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Det händer, men inte ofta.

18. I studierelaterade böcker då?
Mest utropstecken och understreckningar.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska, men uppskattningsvis en tredjedel av det jag läser är på engelska.

20. Vad får dig att älska en bok?
Svår fråga. Jag vill bli fångad. Vad som sedan gör att jag fångas är nog olika för oliak perioder.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Att den var bra.

22. Favoritgenre?
Någon sorts "vanlig" roman skulle jag tro.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Biografier.

24. Favoritbiografi?
En berättelse om kärlek och mörker av Amos Oz.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Inte vad jag vet.

6 kommentarer:

  1. Kul att läsa din lista. Den har onekligen cirkulerat på många ställen. Får se om jag också anammar den, kanske imorgon.:)

    SvaraRadera
  2. It's everywhere! och på söndag kommer andra delen, tur att jag delade upp den för den är verkligen lång!

    SvaraRadera
  3. @Bokbabbel: lång var ordet, tur att det går hyfsat snabbt att svara på varje fråga

    SvaraRadera
  4. Hm. Är Oz-boken en bibliografi, alltså?

    SvaraRadera
  5. @Vixxtoria: kanske inte en bibliografi, men väl en biografi ;) Den är en självbiografisk roman, så den är väl ett gränsfall egentligen

    SvaraRadera
  6. Tidsresenärens hustru är årets bästa för mig med.

    SvaraRadera