torsdag 18 november 2010

Boken som vara

Jag läste ett väldigt intressant inlägg på SvB-bloggen häromdagen. Det handlade om boken som vara, som en produkt som ska paketeras väl för att sälja. Jag är lite kluven till det här. Jag hävdar verkligen att boken är så mycket mer än en pryl, det går aldrig att mäta en boks värde i kvalitén på dess papper, i den konstnärliga höjden på dess grafiska gestaltning, i uppfinninsgrikedomen gällande dess fysiska form. Boken är först och främst det som texten förmedlar.

Men samtidigt är det just ovanstående aspekter som jag attraheras av (förutom bokens innehåll förstås). Jag kan rata en potentiellt grym bok för att den har ett fult omslag eller därför att den är i kartonage. Jag kan lägga ner massa pengar på böcker med snygga typsnitt och läskande omslag även om jag kanske egentligen inte tror att jag kommer att gilla boken.

Jag tror att jag talar för fler (i synnerhet bokbloggare) än mig själv när jag hävdar att mycket av boknörderiet handlar just om boken som artefakt och därmed som vara. Och ändå värjer vi oss mot att se på böckerna som produkter som ska säljas.

Jag tror att jag kommer få anledning att återkomma till detta ämne när jag ska recensera den e-bok som jag just nu läser. E-boken är ju ett exempel på när boken artefaktaspekt har minskat till ett minimum.

(Detta inägg har också publicerats på Bok- och biblioteksmässans nätcommunity)

2 kommentarer:

  1. Jag tycker böcker är produkter som ska köpas ;-)

    (För övrigt finns det mycket jag håller med dig om.)

    SvaraRadera
  2. Självklart ska de köpa. Jag bidrar starkt till att detta sker :-)

    SvaraRadera