tisdag 5 oktober 2010

"Come again", "ah!" eller "tjohoo!" på torsdag?

Sedan jag blev en boknörd - det var typ 2001 (mer om detta "uppvaknande" i ett annat inlägg) - har jag med stor förväntan lyssnat till den där 13-sändningen från börshuset en torsdag i oktober. Endast fyra gånger har jag mottagit beskedet med ett igenkännande "ah!" (Coetzee, Pamuk, Lessing och Müller) och två av gångerna hade jag t.o.m. läst författaren i fråga (Coetzee och Pamuk). Siffrorna är 4/2 av 9 för hela perioden och 3/2 av 4 de senaste fyra åren tyder väl på att mitt boknörderi har fördjupats.

Återstår att se om jag kommer utbrista "come again!", "ah!" eller rent av "tjohoo!" på torsdag. Som vanligt hoppas jag på Amos Oz, men jag tror inte att han får det i år heller. Skulle jag tippa på någon så blir det Ko Un.

1 kommentar:

  1. Jag tror på John Ashbery. Det var slugt av Horace att plantera att amerikansk litteratur är för navelskådande för nåt år sedan och så klipper man nu till med en amerikan. Att han dessutom skriver poesi, en genre som inte har belönat på länge, försämrar inte hans chanser. :)

    SvaraRadera