måndag 12 april 2010

Vårbytets bokfrågor, del 1

Jag är med i En bok om dagens s.k vårsköna bokbyte. En kul idé där ett stort gäng bokbloggare kopplas samman för att ge varandra bokpaket. Det fina med det är att jag inte vet som ska skicka böcker till mig, bara vem jag ska ge åt. För att förenkla för sin hemlige bokvän ska man svar på några frågor. Så, who ever you are, håll till godo!

Vilken genre håller du dig helst till när du läser?

Bra fråga. Och svår. Jag vet inte om jag håller mig till någonspeciell genre, men jag gillar verkligen "släktsagor"/uppväxtsskildringar, typ Middlesex av Jeffrey Eugenides, Midnattsbarnen av Salman Rushdie, Hundra år av ensamhet av Gabriel Garcia Marquez het eller A Fraction of the Whole av Steve Toltz (som för övrigt har gett namn till den här bloggen). Jag är också väldigt svag för litteratur med judisk anknytning. Några favoriter är Jonathan Safran Foer, Isaac Bashevis Singer och Amos Oz.

Favoritförfattare? Någon jag har allt av?

Jag har många favoriter: Paul Auster, Amos Oz, Carl-Johan Vallgren, Salman Rushdie, Selma Lagerlöf, Michael Chabon, Fjodor Dostojevskij, för att nämna några. Skulle jag välja en absolut favorit skulle det nog ändå bli Jonathan Safran Foer, hans böcker Allt är upplyst och Extremt högt, oändligt nära är bland det bästa jag har läst. Det finns nog ingen författare jag har allt av, men jag har det mesta som Selma Lagerlöf har skrivit och har hyffsat många av t.ex. Paul Auster.

Läsr du på andra språk än svenska?

Ja, engelska. Knappt hälften av det jag läser.

Lyssnar du på böcker, i vilket format isf?

Jag lyssnar ibland på böcker, kan vara schysst att träna till. Men i regel köper jag boken också, eftersom jag gillar att ha kvar böcker jag läst. Det blir kanske en, ibland två talböcker per år. Formatet som gäller är mp3.

Samlar du på böcker av någon särskild förfatare?

Ett tag samlade jag på böcker av Selma Lagerlöf. Samlingen är väl i princip komplett, jag samlar emellertid inte längre.

Har du någonstans publiccerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger?

De finns en lista över allt jag läst i år på min blog och på bok.nu finns även en lista för förra året samt en, inte komplett men hyffsat täckande, lista över alla böcker jag läst. Sök på Magnus Axelsson (funkar bara om du är medlem där). I princip alla böcker jag har läst äger jag och tvärtom.

Vad är du ute efter, då du läser?

Svår fråga. Jag är nog främst ute efter nya upplevelser och att vidga mina perspektiv. Det är sällan jag läser böcker som är särskilt spännande eller läskiga (det händer), än mindre uttalat personlighetsutvecklande. Om en bok har förändrat mitt perspektiv på något sätt eller skakat om mig så har jag uppnått något bra. Men ibland läser jag för att skratta. Eller för att få förströelse.

Finns det någon genre eller förfatare som du undviker?

Jag läser sällan deckare och thrillers, det intresserar mig inte. Jag läser aldrig chick-lit eller förverkliga-dig-själv-böcker. Jag har svårt för Jan Guillou och Herman Lindkvist och kan inte med Björn Ranelid (han stil är allt för överlastad). Av någon anledning har jag också väldigt svårt för Joyce Carol Oates, jag vet inte varför (se bloginlägg här).

Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för?

Egentligen inte. Dock några speciella titlar, se nedan.

Finns det några speciella titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?

Ja det finns några: Satansverser av Salman Rushdie, Amerikansk pastoral av Philiph Roth och Resa till Resa till nattens ände av Louis-Ferdinand Céline. Alla tre går att få tag på engelska, men av olika anldeningar skulle jag vilja få fatt dem på svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar