torsdag 8 april 2010

Att vara ett (eller några) språk kort

Man borde bara resa till ställen där man kan läsa språket. Jag var i Barcelona förra veckan. I drygt två dagar motstod jag frestelsen att gå in in någon bokhandel; jag skulle ju ändå inte köpa något. Men varje gång vi gick förbi en boklåda vreds min nacke och blicken dröjde en stund i skyltfönstret. Till slut, dagen innan vi skulle åka hem, gick jag in i en frestande butik. Jag gjorde ett fåfängt försök att rationalisera mitt besök genom att styra kosan mot den engelskspråkiga avdelningen; där skulle jag ju iaf kunna läsa böckerna. Men jag köpte inget, varken utbudet eller priserna var särskilt mycket bättre än hemma och då var det ingen idé.

Jag gick därifrån tomhänt önskandes att jag kunde läsa spanska, om så bara lite grand. Då hade jag haft en bokkasse i handen och resan hade, om möjligt, blivit ännu bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar