fredag 17 juni 2011

Så trist, så trist...

Ojojoj. Ikväll ska vi träffas med den bokcirkel jag är med i. Och boken vi har läst var apseg. Jag bävar lite inför kvällens diskussioner. Vanligtvis tycker jag att det är kul att få diskutera en bok jag verkligen ogillat, det är skönt att spy galla över sidorna och såga ner boken vid fotnoterna. Men i det här fallet var boken så trist att jag inte ens har några argument för mitt case, den har helt enkelt lämnat mig totalt oberörd.

För att ytterligare spä på min olust har en av bokcirkelmedlemarn bjudit dit sin farsa som enligt uppgift ska vara något av en expert på författaren i fråga och håller kvällens bok som en av de främsta som någonsin skrivits.

Troligen kommer det sluta med att jag ägnar min kväll åt att sitta och muttra för mig själv över en drink. Eller ska jag kanske låtsas om att jag inte har hunnit läsa...

Ja just det, boken ifråga är Mörkrets hjärta av Joseph Conrad.

7 kommentarer:

  1. Jaha, den som har stått i min oläst-hylla ett bra tag, nu verkar det ju som att den kommer att smälta in i bakgrunden och aldrig få se dagens ljus om jag ska tro på det här.

    SvaraRadera
  2. Mycket hellre känner jag rent hat mot en bok, än ingenting alls.

    Och vad gäller Mörkrets hjärta så slutade jag läsa efter ett femtiotal sidor. Tråk. Bah!

    SvaraRadera
  3. oohhh edgy! dissa klassiker!

    SvaraRadera
  4. Minns den som en av de riktigt sega under litteraturstudierna ... inget jag läst om, om vi säger så ...

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om den där, läste för flera år sedan men har inte bestämt mig än.

    SvaraRadera
  6. @Emmas bokhylla: jag höll en förhållandevis låg profil, men var den enda som gav boken uruselt betyg. Huruvida de andra faktiskt gillade boken eller bara inte vågade såga den, vet jag inte.

    SvaraRadera