onsdag 23 juni 2010

Lissabon i mitt hjärta

Jag älskar Lissabon, det är en fantastisk stad. Just nu håller jag på och läser Nattåg till Lissabon av Pascal Mercier och i högen på nattygsbordet ligger Historien om Lissabons belägring av José Saramago. En annan Lissabonskildirng som är bra är Påstår Pereira av Antonio Tabucchi. Kanske kommer läsningen den här sommaren att gå i Lissabons tecken? Är det någon som har något bra tips på Portugisisk litteratur i allmänhet och böcker med Lissabonanknytning i synnerhet?

3 kommentarer:

  1. Jag är nyfiken på Nattåg...! Den ligger sorgligt outlånad på mitt jobb och jag har fingrat lite på den för jag tycker den verkar bra.

    SvaraRadera
  2. Jag hade en Portugalperiod förra våren och försökte hitta bra skönlitteratur men det gick lite sådär. De var väldigt svåra, de där portugiserna men jag skrev lite i min blogg om dem, här tex. http://hannahbloggar.blogspot.com/2009/04/ricardo-och-orden.html och här http://hannahbloggar.blogspot.com/2009/05/eu-estou-comecando-gostar-de-portugal.html

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen. Ska kolla upp den där Antonio Lobos Antunes.

    SvaraRadera