måndag 8 mars 2010

Ensidighet i min bokhylla

I mitt bokläsande försöker jag ofta hitta böcker som kan bredda min förståelsehosisont. Jag söker mig bl.a. till böcker av författare jag inte läst, från länder jag inte läst något från tidigare samt böcker skrivna av kvinnor. Det sistnämndde eftersom jag lagt märke till att jag mestadels läser manliga författare. Om jag bara läser böcker skrivna av vita amerikanska män med judisk bakgrund (en kategori som är minst sagt välrepresenterad i min bokhylla, med namn som Paul Auster, Jonathan Safran Foer, Philip Roth, Michael Chabon och Gary Shteyngart för att nämna några favoriter) så blir läsandet väldigt ensidigt.

Så här på internationella kvinnodagen kan det väl passa bra med en liten reflektion kring mitt läsande av kvinnliga författare. Under 2009 läste jag c:a 40 böcker. Av dessa var endast 9 st skrivna av kvinnor. Varför läser jag så få kvinnor? Visserligen är min favorit bland svenska författare är en kvinna - Selma Lagerlöf. Men det hjälper inte. Av årets hittils 10 lästa böcker är ingen skriven av en kvinna. Skärpning Magnus! Av de 7 böcker som för närvarande ligger i en hög på mitt natttygsbord är 3 skrivna av kvinnor. Ett steg i rätt riktning.

1 kommentar:

  1. Tips på bra kvinnlig författare: Jenny Diski. Läs med fördel "stranger on a train"

    SvaraRadera