måndag 15 mars 2010

Bokrecension: Amfitryon av Ignacio Padilla

Jag snubblade över den här boken i någon form av reklambanner på Adlibris och tänkte att här har jag en chans att läsa något från ett land jag inte läst något från förut - Mexico. Beskrivningen av boken gjorde mig nyfiken och Padillas idé är intressant. Boken handlar om Thadeus Dreyer, men inte så mycket om en person som en identitet. Amfitryon skildrar identiteten Dreyer som anammas av olika personer under några sekler i början av 1900-talet. Kulissen är världskrigens Europa och boken börjar med att en man, på tåget mot första världskrigets östfront, spelar bort sitt namn och därmed sin identitet. Från att från början ha hetat Thadeus Dreyer och varit en ung rekryt från Balkan blir han Viktor Kretzschmar, en banvakt i Österrike. Nanmet och identiteten Dreyer byter sedan ägare fler gånger.

Som sagt: jag gillar idén och Padilla gör ett tappert försök att problematisera identitetsbegreppet. Det brister dock på två punkter. Dels tycker jag att förfataren tillmäter en persons namn alldeles för stor betydelse i identiteten. I boken verkar människor helt byta identitet om de får ett nytt namn. Och dels hajar jag inte bokens personers motiv. Varför vill A hämnas på B? Vad knyter X till Y? Om någon som har läst Amfitryon har förstått varför t.ex. Viktor Kretzschmars son vill hämnas på Thadeus Dreyer för sin fars olycklsaliga öde är jag tacksam för förklarande kommentarer. Det ska tillägas att jag inte läste de sitsa 80 sidorna i boken, till det räckte inte mitt tålamod.

Boken får en tvåa, inte mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar