måndag 22 mars 2010

Bokrecension: The Yiddish Policemen's Union av Michael Chabon

The Yiddish Policemen's Union av den amerikanske författaren Michael Chabon utspelar sig i en annan historisk verklighet. Chabon ägnar sig åt det man brukar kalla kontrafaktisk historieskrivning; hur hade det varit om det och det inte hade hänt (en klassisk variant av detta är: hur hade världen sett ut om Tyskland hade vunnit andra värdskriget?). 1939-40 skrevs The Slattery Report av det amerikanska inrikesdepartementet. I rapporten lade man fram idén att det skulle skapas en judisk frizon i Alaska. Chabon bygger sin roman på tanken att denna rapport ledde till verklighet. Han placerar sitt judiska samhälle i Sitka i södra Alaska. Staden finns i verkligheten, men har bara knappt 10 000 invånare. I The Yiddish Policemen's Union är den en miljonstad. Den judiska fristaden i Alaska är dock bara en tillfällig lösning och när handlingen i boken utspelar sig är Sitkas tid som judisk stad snart historia. Chabon fick idén till boken när han någon gång på 90-talet hittade en bok i en bokhandel, Say it in Yiddish, en reseordbok på jiddisch. Han ställer sig frågan: var någonstans i världen skulle den här boken komma till användning? (I dagens Israel har inte jiddisch någon hög ställning).

Bokens form är den av hårdkokt deckare. Romanes huvudpersonen, Meyer Landsman, är en deprimerad och ensam polis. En dag blir hans granne på det sunkiga hotell han bor på skjuten. Men vem var denne man, varför blev han mördad och av vem? Boken är dock inte en egentlig deckare, det är bara den yttre formen. Det hela är snarare ett intressant experiment. Hur hade ett judiskt samhälle i Alaska kunnat se ut? Hur hade människorna i denna stad levt sina liv?

Boken är också något av en sorgesång. En sorgesång över ett judisk/jiddischt hemland som enligt Chabon aldrig har funnits. Sitka får representera en sådan plats.

Boken är väldigt intressant, rolig, sorglig, välskriven, tankeväckande och spännande. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om Chabons språk om alla de antydningar han gör om den alternativa verklighet som romanen uspelar sig i (JFK blev aldrig mördad, Manchuriet är en självständig stat etc), briljansen i dialogen o.s.v. Men jag låter bli och säger i stället: läs! Om du bara ska läsa en amerikansk bok från 00-talet, läs The Yiddish Policemen's Union. Jag ger den en femma, lätt.