måndag 5 september 2011

Butiker vs nätet

Är man hyffsat insatt i bokbranschen känner man till att det går lite knackigt för de "fysiska" boklådorna. Det är svårt att bli rik på att kränga böcker i butik. Det är ju förstås väldigt tråkigt, men också fullt förståeligt. Det gnälls ofta om hur svårt det är att konkurrera med aktörerna på nätet. Jag skulle vilja vända på det och uttrycka en förundran och glädje över att så många ändå handlar böcker via de traditionella kanalerna. Jag tycker att det är anmärkningsvärt att så många väljer att köpa sina böcker i en butik när priserna och utbudet är så enormt mycket bättre på nätet.

För några år sedan gjorde Akademibokhandeln en förändring i sin profil; man skulle koncentrera sig på att sälja fler exemplar av färre titlar och då till ett lägre pris. Tanken var att man skulle ta upp kampen med kokurrenterna på nätet och detta genom att försöka matcha deras priser. Det här konceptet visade sig vara en dålig idé. Ska man hårdra det kan man säga att de kunder som endast brydde sig om priset antingen gick till nätet där priserna fortfarande var lägre eller lika gärna handlade sina böcker på Coop eller Lidl m.fl. som i samma veva började sälja bästsäljare på pall. De kunder som brydde sig om andra saker än priset handlade också på nätet, men i deras fall handlade det om att utbudet var och är så oändligt mycket större där. De enda kunder som i någon större utsträckning var kvar i butikerna var pensionärerna, och dessa är ju knappast de mest köpstarka.

Som väl är, både för Akademibokhandeln och oss kunder, la man om kursen för inte så länge sedan. Man insåg att man aldrig skulle kunna konkurrera med nätboklådorna i fråga om priser och utbud. Man valde att fokusera på sercvice och tillgänglighet (med tillgänglighet menar jag förmågan att kunna leverera en bok direkt till en kund, utan att denne behöver vänta några dagar på ett paket). Dessa två faktorer (tillsammans med den fysiska inramningen) är, tror jag, det som får folk att handla böcker i butik snarare än på intenet.

Jag hoppas verkligen att bokförsäljningen både på nätet och i butik får fortsätta att finnas och utvecklas och ge nåring åt varandra. Jag skulle i alla fall inte vilja vara utan någon av dem.

2 kommentarer:

  1. Jag tror inte heller man ska underskatta bokälskares vilja att titta och läsa på böcker innan dom köper. Jag är dessutom övertygad om att de boklådor som kommer att överleva är de som har kunskaper att välja och sålla i det närmast oöverskådliga hav av böcker. Behovet av någon med kunskap som talar om vad man bör läsa och inte borde öka i takt med att bokutbudet växer.

    Problemet är väl bara om det finns "free riders" som går till boklådorna och bläddrar bland böcker och tar del av rekomendationer för att sedan gå hem och beställa böckerna på nätet för att få så lågt pris som möjligt,

    SvaraRadera
  2. @Marcus: sant, så sant. Själv går jag till fysiska boklådor främst för att få känna på och bläddra i böckerna innan jag köper. Och kunskapen är såklart viktig, den lägger jag in i begreppet service.

    Och vad gäller free riders, så tror jag inte att det är något problem. Får de bra service och ett bra utbud i butiken kommer de säkert att handla där nästa gång de av någon anledning inte köper på nätet.

    SvaraRadera