torsdag 28 juli 2011

Vad som egentligen skedde i Harry Potters tält

Det finns en del i J. K. Rowlings böcker om Harry Potter som vissa skulle vilja kalla orealistiskt. Varför till exempel skaffar inte Harry linser? Det verkar ganska opraktiskt att fara omkring på en sopkvast och rädda världen iförd brillor. Något annat man kan undra är varför inte de använder Skype i stället för eldstäder när de ska kommunicera långväga.

Men det som är det mest orealistiska i hela bokserien måste ju ändå vara det här med frånvaron av sex. Stora delar av den sista boken tillbringar Harry, Ron och Hermione ensamma i ett tält, mitt i boken utspelar sig också ett svartsjukedrama som resulterar i att Ron sticker därifrån. Vi har alltså tre sjuttonåringar som bor tillsammans i ett tält i flera månader, men de verkar inte så mycket som utbyta kindpussar. Men kom igen! Mig lurar du inte Rowling. Jag vet vad de unga tre egentligen ägnade sin tid åt i stället för att leta efter horrokruxer. Klart som fan att Ron drog i vredesmod, han kom väl på Harry och Hermione mitt i akten. Och är inte Hermione lite rund om magen i sista filmens slutscener? Frågan är ju bara om pappan heter Ron, Harry eller har kanske Viktor Krum återkommit för ett litet gästspel...
Published with Blogger-droid v1.7.4

6 kommentarer:

  1. Har du klämt sju HP-böcker på en månad?

    SvaraRadera
  2. Men hallå! Första boken utspelar sig ju 1991, och sista därmed 1998. Då fanns inte Skype... och inte linser. Och man hade inte sex, och världen var fortfarande svarvit. Så var det. ;)

    SvaraRadera
  3. klart att det hände både det ena och det andra mellan bladen, men sådant kan man ju inte skriva om, det förstår du väl? Inte i baaarnböcker! .-)

    SvaraRadera
  4. Men snälla det är en fantasy bok det kanske mest orealistiska i bokvärlden...

    SvaraRadera
  5. Det blir inte bra fantasy om allt är orealistiskt. Folk kan gärna syssla med magi, förvandla sig till monster och annat, men de måste exempelvis fortfarande bete sig som folk om vi som läsare ska låta oss luras att engagera oss i deras öden (och fiktion ser jag som ett sätt att ljuga folk rakt upp i ansiktet till deras stora förnöjelse. Finns det en vit lögn så är det fiktion)
    Däremot så kan jag ju säga att jag funderade på linser för ett antal år sedan och fick reda på att jag hade ett brytningsfel som gjorde att jag inte kunde få linser. Tror att jag skulle kunna få linser nu, men med tanke på att HP-böckerna ändå är tillkoman under rätt lång tid så...

    SvaraRadera